Podporou místních výrobců podpoříte i sebe

Úterý, 04.11.2014

 

Lidem čím dál více záleží na tom, co nakupují, chtějí vědět, odkud výrobky pocházejí, jak byly vyrobeny a kam putují peníze z jejich peněženek. Vnímají, jak musí drobní podnikatelé postupně ustupovat supermarketům či zahraničním firmám, jak roste nezaměstnanost. A chtějí místní výrobce podpořit – jen si občas neví rady jak. A to se dozví v naší kampani“, říká organizátorka kampaně, Hana Machů.

 

Nákupem výrobků a služeb od místních producentů podpoříme nejen je, ale umožníme jim zaměřit se na kvalitu jejich produktů a možnost vytvoření pracovních míst, čímž vlastně investujeme i do sebe a našeho okolí. Dopřejeme si kvalitu, budeme jíst zdravěji a šetřit přírodu. Ale nejen to.

V dnešní době jsme zaplaveni potravinami a výrobky z celého světa, u nichž objem jejich prodeje zcela dominuje nad kvalitou. Naopak místní produkty, ať chtě či nechtě, musí vykazovat dobrou úroveň kvality, neboť spotřebitelé i kontrolní inspekce mají mnohem větší možnosti kontroly jejich výroby a původu. Za další, potraviny z regionu se dostávají na trh prakticky v den sklizně, na rozdíl od tisíce kilometrů cestujících potravin ze světa. Regionální potraviny jsou čerstvější, díky čemuž mají lepší chuť a zachovávají si více vitamínů a cenných výživových látek. Místní ovoce a zelenina dozrává na slunci, kdežto ty z velkoprodukce dozrávají díky etylénu. Fungující místní trh navíc podporuje, kromě ekonomické stránky, i sociální a přírodní zázemí. Zpravidla jsou totiž místní činnosti obživy spjaty s přírodními podmínkami oblasti, s její historií a tradicemi, přičemž tyto sféry jedna bez druhé nemohou dobře prospívat“, objasňuje Machů a dodává: „je potřebné, aby si toto lidi uvědomili. Staneme se tak více soběstační a nezávislí na rozmarech světových trhů. Proto organizujeme tuto kampaň, za jejíž podporu děkujeme Ministerstvu životního prostředí.“

 

Dobře fungující místní ekonomika k produkci výrobků a potravin využívá místních zdrojů, zaměstnává místní obyvatele, produkci nakupují rovněž místní, přičemž jejich peníze zůstávají v regionu a napomáhají tak upevňování odolnosti a nezávislosti obce či regionu vůči okolním výkyvům.

A kde můžete regionální výrobce najít?

Podívejte se na www.veronica.cz/ekomapa, kde je ucelený přehled výrobců, který je průběžně doplňován. K dalším zajímavým odkazům patří třeba www.hostetin.veronica.cz (jako příklad dobré praxe ekologické a energeticky téměř soběstačné obce), www.kpz-info.cz (komunitou podporované zemědělství), www.bedynky.cz (bedýnkový systém prodeje zeleniny a ovoce), www.nalok.cz (přehled farmářských trhů), www.lokalni-ekonomika.cz (server o místní ekonomice), www.tradicebk.cz, www.regionalni-znacky.cz, www.pravevalasske.cz, www.tradicni-vyrobek.cz (výrobky s regionální značkou).

 

Můžete navštěvovat farmářské trhy, nakupovat ze dvora a z biofarem, v prodejnách regionálních výrobků, prodejnách zdravé výživy… Nebo si zkuste založit bioklub, vybírat místní značky nebo si pěstovat zeleninu a ovoce sami na zahrádce či na balkónu. Možností je spousta, stačí chtít.

Pokud si budete chtít poznávání tajů regionálního trhu zpestřit, můžete si vyplnit soutěžní doplňovačku na webu www.tradicebk.cz/soutez a rozšířit své obzory v oblasti místních výrobků“, dodává na závěr Hana Machů.

Organizování soutěže je podpořeno z Ministerstva životního prostředí a nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.


Nahoru Přesunout se na začátek stránky

© 2018 Informační centrum Napajedla
Realizace rotate Rotate